Bine ai venit în viaţă ! Se pare că ai reuşit să-ţi „activezi”
cel de-al şaselea simţ – bunul simţ; a nu se confunda cu politeţea (!)
Cum îţi dai seama de acest lucru ? Evident, ca şi în cazul
celorlalte simţuri … când începe să te … doară, doar atunci îl conştientizezi. Iar
dacă te doare, simpla conştientizare nu te va vindeca. E nevoie de un remediu,
da, situaţia necesită remediere, sau … ca în cazul unor medicamente, anihilarea
senzaţiei de durere. Stai liniştit, nu e nimic nou sub soare. Lumea s-a
confruntat cu această situaţie de mii de ani. Evident că de vreun secol încoace
lucrurile stau din ce în ce mai rău, mai ales în Occident, acest occident după
care şi România tinde atât de mult încât nu e de mirare că s-a uitat pe sine. Un
Occident care nu e obişnuit cu rezolvarea problemelor, ci doar cu mascarea lor
sau cu devierea de la ele. Cu toate acestea, e bine de ştiut că nu eşti nici
primul şi nici singurul care se confruntă cu această situaţie – insuficienta
promovare a valorilor reale în favoarea mediocrităţii şi a non-valorii. De reţinut
că nu eşti singur, pentru că acest lucru poate constitui o reală poartă spre
drumul care duce la soluţionarea acestei probleme. Viaţa e scurtă, mult prea
scurtă pentru a încerca să răzbaţi prin acest desiş al non-valorilor prin care
se manifestă post-modernismul, de unul singur.
Că adevăratele valori nu mai sunt apreciate la justa lor
valoare, e adevărat. Dar asta nu e o noutate. Această stare a lucrurilor
datează în România de peste un secol şi jumătate.
De ce nu s-a rezolvat această problemă, ci din contră, ea a
persistat şi s-a agravat ?
Unul dintre motive, şi tind să cred că este unul
fundamental, este acela că promotorii valorilor au încercat să răzbată prin
aceleaşi metode şi căi pe care reuşeşte întotdeauna non-valoarea. Ori, din capul
locului vorbim de lucruri opuse care nu au cum să reuşească prin aceleaşi
mijloace, ci întocmai au nevoie de mijloace opuse şi mai mult decât atât nu
poate ieşi la iveală una în lipsa celeilalte. Altfel spus, deplinătatea
reuşitei uneia se bazează pe existenţa în proximitate a celeilalte – vezi Yin
şi Yang, lumina şi întunericul etc. În acest context, rezultatul în faţa căruia
ne aflăm nu ar mai trebui să ne surprindă.
Situaţia în care se află valoarea artistică în societatea
românească post-modernă este similară valorilor spirituale ale creştinismului
catolic în Evul Mediu care după ce s-a impus ca sistem moral suprem şi suveran
a început să vândă clemenţe – iertarea păcatelor. Asta, evident nu va aduce
după sine o societate mai bună, ci doar îmbogăţirea celor care au putere
decizională. În urmă cu câţiva ani – eu – am ajuns la concluzia că Adevărul nu
se vinde – în urma vizionării filmului „Patimile lui Iisus” în regia lui Mel
Gibson. De ce nu se vinde? Simplu (!) pentru că lumea cumpără minciuni.
Adevărul şi-l procură singuri, pe alte căi. Are Adevărul o problemă ? nu. Din
contră, minciuna e o problemă ! Cine încearcă să vândă Adevărul, acela nu-i
cunoaşte esenţa şi prin urmare, ori nu ştie ce vinde, ori ceea ce vinde nu e
Adevărul. Adevărul este o valoare, în sine. El nu are valoare şi deci nu poate fi preţuit. La fel stau lucrurile şi
cu valoarea artistică. Ea nu se
vinde – ea îşi înmulţeşte singură valoarea prin împărtăşire (împărţire). Şi tocmai
aceasta îi este calitatea supremă în faţa non-valorii. Ea este valoare în sine şi
nu are nevoie de adaosuri şi nici nu se bazează pe substituenţi sau surogate (cum
ar fi banii) pentru a dăinui.
Puterea oferită de bani nu are consistenţa valorii pentru că
banii au rol de substituent, de surogat, de înlocuitor (al valorii), motiv
pentru care consistenţa ei (a puterii) este nulă, iluzorie. Evident, cel ce nu
înţelege acest aspect nu va reuşi decât să-şi rateze viaţa adevărată, trăind un
surogat al acesteia bazat pe iluzia puterii oferite de … bani.
„Luna aparţine tuturor şi cele mai frumoase lucruri din
viaţă sunt gratis.”/” The moon belongs to everyone, The best things in life are
free.” (Jack Hylton, 1928) – şi astea nu-s poveşti !
S-ar putea să te surprindă, dar lumea nu de distracţie are
nevoie, ci de fericire. Distracţia e o cale spre … distracţie, fericirea e un
scop deci … mă-nţelegi. Iată şi triada attracion-distraction-action
toate sunt căi, metode spre ceva. Fericirea e … altceva.
Arta adevărată şi iubirea adevărată au multe în comun. În primul
rând, amândouă îi înalţă pe cei ce pot rezona la acel nivel. Iar abilitatea se
deprinde nu se cumpără. Toată lumea poate cumpăra sex, dar sexul nu e iubire şi
prin urmare cine nu are înţelepciunea pentru a avea parte de iubirea adevărată,
are nevoie de bani pentru a avea parte de sex sau alţi înlocuitori ai iubirii.
Marii înţelepţi ai lumii nu au scris pentru a vinde cărţi şi
cu toate astea au fost unii dintre cei mai fericiţi oameni ai lumii.
Viaţa e pentru cei puternici ! Restul se mulţumesc cu ce pot
cumpăra sau trebuie să plătească pentru a avea iluzia că sunt vii.
Banii sunt puterea celor care nu au altă / alt fel de valoare
sau o valoare reală şi îi au doar aceştia. Asta din acelaşi motiv ca şi
Adevărul. Cei fericiţi nu au nevoie de bani, la fel cei buni, cei care cunosc
adevărul şi cei drepţi. De altfel, cei înţelepţi au bani, dar nu pentru că au nevoie, respectiv nu ca scop, ci ca o
consecinţă. Bani fac cei ce vor să facă bani – cei care vor să trăiască,
trăiesc. Nu poţi avea nimic din cele ce nu-ţi aparţin. Prin urmare nu poţi avea
bani, pentru că ei doar înlocuiesc ceea ce nu ai.
Vai celor ce se bucură de lucrurile pe care le pot cumpăra !
Negustorii cumpără şi vând
Creatorii crează
Restul se vând pentru a putea cumpăra
Trage tu linie şi
vezi cine sunt cei care trăiesc !
1 comentarii:
lool ce luunga e dar frumoasa
Trimiteți un comentariu