joi, 27 decembrie 2012

Despre locuire

„Veşnicia s-a născut la sat” şi s-a născut acolo pentru că satul era şi încă, uneori, mai este singurul loc în care îşi poate găsi resursele şi mediul oportun pentru a se naşte şi a dăinui la toate nivelurile. Satul este spaţiul în care fiecare loc îşi are oamenii săi care sunt organic legaţi de locul de care aparţin şi care le aparţine deopotrivă. În acest sens, locuirea are o semnificaţie mult mai profundă decât simplul fapt că oamenii-proprietari îşi desfăşoară activităţile de zi cu zi într-un spaţiu determinat şi care le aparţine – mai mult pe hârtie. Locuirea înseamnă inter-relaţionare la nivel ontologic între om şi spaţiul fizic pe care îl ocupă. Locuirea înseamnă existenţa oamenilor într-un anumit spaţiu şi a spaţiului în oamenii ce locuiesc în el. De aici o întreagă filosofie ontologică iese la iveală bazată efectiv pe legătura organică ce se stabileşte între aceste două elemente inter-depentente. Oamenii nu pot exista în afara locului şi atunci când îşi găsesc locul, abia atunci, apare fenomenul de locuire. Prin urmare nu orice loc este locuibil de către oricine şi de ce să nu spunem că, dintru-nceput, nu orice loc este locuibil în sine. Amintim în această direcţie şi credinţa ţăranului român cu privire la locul bun şi respectiv locul rău şi toată dialectica ce se naşte din această perspectivă[1].
Locuirea aici presupune desfăşurare ontologică la toate nivelurile motiv pentru care ţăranul român a transformat locul într-un univers în sine. Aici se desfăşoară în toate ipostazele, aici începe şi se termină întreaga lui viaţă. Până şi câmpul pe care îl lucrează este intim legat de existenţa lui, constituindu-se ca un apendice al curţii. De observat că toate manifestările social-cultural-artistice performate sunt indisolubil legate de trei spaţii determinante: casa, câmpul şi drumul ca element de legătură între casă şi restul lumii. Dintre acestea drumul are un rol dual aducând cu sine, în anumite momente, sentimentul de nesiguranţă. De asemenea, majoritatea momentelor importante din viaţa ţăranului şi chiar a satului sunt însoţite de manifestări muzicale – mai puţin momentul naşterii.
Ce se întâmplă în mediul urban din perspectiva celor discutate mai sus este un lucru greu de spus. Şi este greu nu pentru că lucrurile nu ar fi clare, ci pentru că noi cei care suntem în ipostaza de a le scoate la iveală trăim şi într-o oarecare măsură, pretindem că locuim în acest mediu. În aceste condiţii este posibil ca concluziile pe care le tragem să aibă o marjă de eroare, uneori considerabilă. Ar fi curios – cel puţin pe mine mă incită această perspectivă – să sondăm opinia bătrânilor din satele aflate în preajma oraşelor, ai căror copii sau nepoţi trăiesc în mediul urban, cu privire la modul în care văd ei această legătură între om şi loc, la oraş. Dacă ar fi să privim aceste aspecte din perspectiva blagiană cu privire la determinantele matricii stilistice – mai precis viziunea asupra spaţiului – este destul de vizibil că în mediul urban aceasta dispare proporţional cu dezvoltarea industrial-economică a oraşelor. Spun industrial pentru că acest parametru a dus cândva la construirea cartierelor de blocuri, lucru care s-a reluat în ultima vreme şi de această dată şi mai nefast din perspectiva logicii amplasării lor. În aceste condiţii este destul de greu – dacă nu chiar imposibil să faci dintr-un apartament un axis mundi. La aceasta se mai adaugă faptul că locuinţele au ca scop doar acoperirea nevoilor primare şi cele de ordin secund şi doar parţial cele de ordin terţiar. Cu alte cuvinte – chiar dacă acum două decenii lucrurile stăteau altfel – locuinţa nu face corp comun cu cei care o locuiesc, totul reducându-se la crearea de confort; confort care devine tot mai pretenţios, este într-o perpetuă „evoluţie” şi schimbare ajungându-se până acolo încât locuitorii devin sclavii locuinţei lor. Singurele manifestări cultural-artistice se reduc la ceea ce se numeşte alegere şi consum. Alegem culoarea, modelul, lucrurilor cu care ne ornamentăm[2] locuinţa şi consumăm arta pe care tot noi o alegem, atunci când avem dispoziţia necesară pentru a reacţiona la ea. Cât priveşte manifestarea la nivel activ / creativ, aceasta are loc de cele mai multe ori doar în măsura în care are loc la nivel profesional. Şi aici cred că este oportun de remarcat un aspect alarmant – aş putea spune: oamenii de la oraş nu mai ştiu să cânte şi nu mai ştiu în general să cânte, ca să nu mai vorbim de cântarea de sine. De asemenea, ei nu mai ştiu să recite, nu mai ştiu să deseneze şi nu mai ştiu să inventeze !
Am spus la început că „veşnicia s-a născut la sat”. Acest tip de veşnicie[3] este unul liniar, am putea spune, la nivel ontologic în care eventualele culminaţii au nevoie de pregătiri îndelungate în timp îşi găseşte complementarul – ca să nu spunem, opusul – în ceea ce mediul urban a definit a fi perpetuum mobile. În acest caz, liniaritatea tinde să dispară pentru că – şi aici vom vedea de ce locuirea în mediul ruban este dificil de definit – cel ce trăieşte în acest mediu se consumă pe sine între doi poli casă / loc de muncă. De remarcat două aspecte fundamentale:
 casă – acest concept este cel optim pentru a delimita un spaţiu de locuit (!) în mediul urban; termenul acasă necesită mai mult decât atât şi din acest motiv este oarecum impropriu de utilizat la oraş – cu unele excepţii. Pentru a evindenţia această dihotomie să ne gândim doar la faptul că la sat, acasă este locul în care te-ai născut.
Locul de muncă – este un concept mult mai complex decât pare la prima vedere pentru că:
1.      la rândul său reprezintă un spaţiu determinat, pe care de cele mai multe ori, în ultima vreme, îl ocupăm mai mult timp decât propria noastră casă;
2.      necesită o pregătire îndelungă şi bine direcţionată pentru a-l ocupa, devenind la un moment dat scop în sine;
3.      ocuparea lui este un eveniment deosebit de important în existenţa celui în cauză;
4.      de cele mai multe ori şi din ce în ce mai des devine acel axis mundi pentru cei ce îl ocupă, în jurul său desfăşurându-se bucuriile, tristeţile, împlinirile şi eşecurile cele mai marcante şi care din nefericire afectează celelalte planuri ale existenţei.
În aceste condiţii (a)casă tinde a se reduce la locul în care ne odihnim şi acumulăm resurse necesare obţinerii de performanţe la locul de muncă. Casa devine rampă de lansare spre locul de muncă şi nu numai. Poate acesta este şi motivul pentru care satul românesc (casa tradiţională cu pridvor, curtea cu animale, grdina, nucul de la stâlpul porţii) cu filosofia şi tradiţiile sale tinde să devină o poveste spusă de bătrâni nepoţilor, legendă prea frumoasă pentru ca cineva să mai creadă, peste vremuri, în veridicitatea ei.
Peste toate acestea se ridică în ultima vreme flamura-paradox „unitate în diversitate” coborând peste sufletele oamenilor o ceaţă rece. Diversitatea presupune cel puţin un punct fix pe care eu, cel puţin deocamdată, nu-l văd.
Cum evoluează manifestările cultural-artistice în aceste două zone, este acum destul de uşor de observat. În câteva cuvinte am putea spune că este vorba de acţiune şi reacţiune. Ţăranul român îşi pune amprenta asupra a tot ceea ce îl înconjoară, chiar şi asupra lui însuşi – el îşi cântă lui, propriile gânduri, bucurii, necazuri, împliniri şi eşecuri. Apare aici un fenomen foarte important legat de cântec: pe lângă faptul că nu se cântă orice oricând, cel care cântă se cântă pe sine – şi o face cu demnitate ! Asta în special pentru că există în fiecare membru al comunităţii acea conştiinţă a eului colectiv care face ca acest tip de societate să fie total diferită de cea urbană.
În societatea urbană, fiecărui membru îi este inserat de la început conceptul de independenţă  şi va trebui să piardă cel puţin un sfert din viaţă – sau chiar pe toată – până să-şi dea seama că independenţa este o crimă faţă de umanitate. Acest sentiment ne face să nu ne mai cântăm pe noi înşine pentru a nu ne descoperi celorlalţi. Cu toate acestea reacţionăm la cântecul „altora” care de fapt nici ei nu se cântă pe sine, dar cântă un eu colectiv faţă de care subconştientul recţionează prin noi în amintirea vremurilor, încă, nu demult apuse.
Referat - Discurs muzical tradiţional - 19.08.2010


[1] vezi Ernest Bernea, Spaţiu, timp şi cauzalitate la poporul român, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2005.
[2] aş fi vrut să pot spune că o împodobim, dar dat fiind caracterul trecător al lucrurilor în discuţie pe care le înlocuim de îndată ce apar altele mai la modă, mă rezum la atât.
[3] cu îngăduinţa de a desparte acest concept chiar dacă nu îi cunoaştem limitele.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
;